0

Rollspelsonsdag! 1

Posted by Bina on 2016-06-08 in Rollspelsonsdag |

Sedan en tid tillbaka ingår jag i en rullande rollspelskampanj som varje onsdag träffas för att utrota monster. Vi spelar gammalt hederligt D&D (1st edition) och är tre spelare – en tjuv, en druid och en paladin.

Utifrån mitt spelsätt från andra äventyr skulle man kunna tro att det är jag som är tjuven – jag älskar att smyga i mörkret, bryta mig in på farliga ställen och sno värdesaker. Att vara hemlighetsfull och samla på mig ovärderliga skatter är något som alltid sporrat mig vidare, och jag har en väldigt feg personlighet. Hellre fly än illa fäkta, liksom. Men tjuven spelas inte av mig, utan av en annan som faktiskt passar mycket bättre som det.

Druider (och andra magic users) har egentligen aldrig intresserat mig i större skala än om de möjligtvis kan hela andra spelare. De brukar oftast inte tåla särskilt mycket och har begränsat antal med (magiska) attacker innan de måste vila. De är dessutom i regel inte speciellt starka, så att använda dem som någon slags backup plan till fighting är en dålig idé. Men vår lilla halfing till druid visar sig göra underverk med slungan.

Så hur sjuttsingen blev jag en paladin?

complete paladins handbook

2nd Edition. Kul att bläddra i för inspiration.

Det enkla svaret är: tärningarna (vilket egentligen är vad allting vilar på).

För att slå fram en karaktärs attributes börjar vi med 3d6:or som slås 6 gånger (en för varje attribut), men vi går inte hard core på det hela utan får själva välja var vi vill sätta poängen. Om man inte är nöjd får man slå om, men då måste man slå om alla 6 gånger. Men mina resultat efter den allra första omgången blev däremot så fantastiska att det vore dumt att inte välja att vara en paladin. Vi behövde dessutom någon slags fighter till sällskapet, eftersom de två andra inte är särskilt bra i närstridssituationer. Tjuvar är bättre på bakhåll och fällor, medan druider behöver tid att koncentrera sig. Att ha ytterligare en tjuv med lönar sig inte när det handlar om att utforska dungeons med monster.

En styrka på 15 kombinerad med 16 i visdom ger dessutom 10% bonus i EXP.

En styrka på 15 kombinerad med 16 i visdom ger för paladins 10% bonus i EXP.

Anledningen till att jag egentligen aldrig gillar att spela som fighters har att göra med att de karaktärerna enbart har sin styrka att luta sig tillbaka på. De gillar att smasha sönder saker och bryta upp med våld, och så fort de stöter emot någonting som är det minsta magiskt ger de upp eftersom de inte kan ta sig igenom det. De är helt enkelt lite tråkiga. Men en paladin kan hela, känna av ondska och är immun mot sjukdomar. Deras höga karisma innebär att fler henchmen är villiga att följa med på äventyr. De är lätta att gilla, så länge som karaktärerna de pratar med har alignments som ligger inom good eller neutral. En paladin är själv lawful good och kan inte göra någonting som strider mot detta utan att få sina ”krafter” permanent nedgraderade.

 

Vi använder 25mm stora figurer.

Vi använder 25mm stora figurer.

Så gick det till när jag skapade Molly (eg. Holy Moly), en paladin som jag först var tveksam till, men som har visat sig bra att ha längst fram i ledet. Vårt party har med tiden vuxit sig starkare och vi hoppas kunna lösa mysteriet med människor och varor som försvinner spårlöst under nätterna.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2011-2020 All rights reserved.
This site is using the Desk Mess Mirrored theme, v2.5, from BuyNowShop.com.