0

Synopsis – när, hur och varför? – DEL 2

Posted by Bina on 2015-10-02 in 2015 |

I förra delen berättade jag om varför synopsis är bra att använda i sitt skrivande. I den här delen utvecklar jag vidare hur jag tänker kring att skriva mycket eller lite i synopsisen.

synopsissheet2I de allra flesta fall när jag skriver utgår jag från en idé som jag grubblat över under en längre period. Jag har alltså en plan, inte en väldetaljerad sådan, men ändå en plan. Det finns en början, mitten och ett slut, vilket är i princip allt som behövs för ett första utkast.

När jag har detta klart för mig börjar jag skriva och fortsätter tills jag har sagt så mycket som möjligt. Det första utkastet är alltså färdigt innan jag har gjort en detaljerad synopsis. Andra arbetar på annat sätt, men jag har hittat en metod som fungerar för mig.

Det finns både för- och nackdelar att skriva och använda synopsis på det sätt som jag gör. På ett sätt ger det mig frihet i att låta karaktärerna få fritt spelrum inom de ramar som jag satt upp. Det finns utrymme att utforska frågor som dyker upp och följa sidospår som gör att berättelsen känns mer levande. Däremot kan just detta bidra till att historien ändrar riktning och slutet av berättelsen håller inte riktigt ihop med början. Det kan bli mer efterarbete som måste omarbetas samtidigt som det också kan bidra till mer material som jag kanske aldrig hade skrivit om jag inte jobbat på det här sättet.

Någonstans måste man ta tag i skrivandet, och allt från persongalleri till specifikt beskrivna scener kan vara av intresse. Detta beror helt enkelt på vad du skriver om och hur viktigt du tycker att detaljer är. Här brukar jag växla beroende på scen. Vissa scener kan vara otroligt viktiga medan andra ska bara agera som transportsträckor.

Jag tycker att alla scener på ett eller annat sätt ska driva historien framåt, för alla scener bör ses som viktiga för manuset. Annars är det bara att ta bort. Kill your darlings. Men det behöver inte vara stora scener för att räknas som viktiga. Jag tycker att mindre scener inte är särskilt värda att lägga någon större tid på gällande synopsisskrivning. Det är vid dessa mindre viktiga scener som jag använder till karaktärsutveckling och då känns det bäst att enbart sätta upp en ram samt ett syfte kring händelserna. Därefter låter jag det gå åt vilket håll som känns bäst när jag skriver själva scenen. På det sättet känns det för mig mer naturligt. Dialogerna blir mer trovärdiga och inte lika uppstyltade, för att ta ett exempel.

Det händer att en “inte så viktig” scen utvecklas till en som har större betydelse till berättelsens huvudsakliga story arc. Då brukar jag se tillbaka på synopsisen, ändra det som behöver ändras längre fram, och fortsätta skriva därifrån. Frågor som kan vara bra att ha med sig kan vara:

  • vad består konflikten i scenen av?
  • på vilket sätt driver detta historien framåt?
  • hur kan jag göra det jobbigare eller enklare för karaktärerna?
  • på vilket sätt utvecklas karaktärerna?

Synopsis är alltså för mig en ständigt pågående och föränderlig process. Jag gillar att skriva ned den så att den finns på papper. Det känns enkelt att ändra den då efter behov. Samtidigt finns det dem som inte skriver alls och har allting i huvudet. Jag har också läst om att spela in sig själv medan man läser högt ur manuset kan bidra till att plocka bort onödigt material.

Tags:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2011-2020 All rights reserved.
This site is using the Desk Mess Mirrored theme, v2.5, from BuyNowShop.com.